#92 – Gabriel Karlsson laddar för en karriär som borstbindare

Ni vet hur det är.

I takt med att idrotten blir allt mer professionell blir de roliga intervjuerna med utövarna allt färre.

De okontroversiella självklarheterna staplas på varandra, helt och hållet till priset av att säga något kul, intressant eller givande.

Några får inte för sina klubbar, några tror att de inte får för sina klubbar, några vill inte och några (läs: Håkan Bogg) är helt enkelt inte speciellt roliga. Och eftersom motsatsen är så efterlängtad förvandlas de som vågar bryta mot dessa konventioner oftast till ständigt skandalomsusade ”citatmaskiner” av Per Ledin-typ som ”alla” antingen ”hatar eller älskar” och som i slutänden bara säger det kontroversiella för kontroversens skull.

Tack och lov finns det än så länge en del undantag.

Superstars
hemsida hade vårsäsongen 2008 en alldeles för kort men också fullkomligt lysande rolig artikelserie där man besökte spelarna i deras hem.

Seriens höjdpunkt var när man besökte Gabriel Karlsson i lägenheten i Borlänge.

I en intervju med ett tjugotal svordomar och åtminstone fem alkoholreferenser där Gabbe bland annat lägger ut texten om hemarbete, matlagning, bilkörning, Guitar Hero och jämställdhet står det snart klart vem det är vi har att göra med – Dalarnas egen Homer Simpson.

Med en serie citat ur intervjun ger vi er nu chansen att tillskanska er denna unika livsfilosofi och världsbild och leva livet The Gabriel Karlsson Way:


Gabbe om…

…sin sångröst:
”När jag är full sjunger jag faktiskt jävligt bra.”

…sambolivets kompromisser:
”Jag kan berätta att när vi flyttade ihop var det tydligen så att alla mina grejer var bara skit. Allt mitt har vi typ rensat ut. Jag kan bli tokig på Jonna som har så jävla mycket grejer och dessutom vägrar slänga något. Men mina grejer gick det tydligen skitbra att slänga, men hennes ska vara kvar, hehe.”

… sitt kylskåp:
”Som tur är så rensade jag ur ölen igår.”

…jämställdhet och sin favoritplats i hemmet:
”Jag tycker nog mest om att stå vid spisen tror jag. Laga mat är min grej. Nej, skämt åt sido. Jag måste säga soffan.”

…matlagning:
”En gång skulle jag faktiskt lyxa till det lite, trodde jag. Jonna skulle iväg och träna och jag skulle göra mat. ”Gör din jävla pasta då” sa hon och då svarade jag ”Nu ska du faktiskt inte få det. Den här gången ska du få något annat”. Den gången stekte jag på blodpudding. Det blev ett jävla liv då alltså, hehe.”

…Magnus Hedlunds bilförarskills:
”Han är en fruktansvärt dålig bilförare! Han har en fin bil, men det går så jävla sakta. Det roliga med honom är att om en bil åker åt sidan, så att man kan åka om fastän det kommer en bil som möte, vägrar han. Han gör det inte om det inte är fritt mitt emot. Man sitter bara och säger: MEN ÅK OM! Chauffören framför tänker väl säkert också varför i helvete han inte åker förbi. Nej, då sitter han där bakom och puttrar. När han väl ska köra om går det fan inte fort. Att man behöver ha en halvmils omkörningssträcka är otroligt. Haha.”

…Emil Nilsén:
”Emil har ju uttalat sig själv som någon jävla Guitar Hero-kung.”

…lite mer Guitar Hero:
”Ett tag var jag faktiskt uppe på expert och spelade, men det går så jävla fort. Två vänner till mig var iväg på en ”Guitar Hero-kryssning”. Den ena av dem vann och den andra kom fyra. Expert är ju toksnabbt, men sedan kan man fixa så det blir hypersnabbt, och han spelade på det. Jag fattar inte hur de klarar det?! Det går ju så fort! Man blir så less när någon är bättre än en själv, och ännu värre när det är någon liten unge som äger en.”

…ytterligare lite Emil, Guitar Hero och en eventuell utmaning: ”
Ja, när vi gått upp i elitserien ska han få sin åktur. Vad blir det? Elfte april? Eller nej. Då är man väl så jävla bakfull. Det får väl bli den tolfte då.”



Oskar Klingborn


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0