#58 – Jens Bergenström och hans blogg

I augusti 2009 börjar Jan Huokko blogga för nyhetssajten nyheter24.se. Projektet går dock i stöpet ganska omgående.

Till en början blev det ett jäkla liv i kvällspressen kring att föreningen inte gillade Huokkos extraknäck men när skrivandet väl fick grönt ljus så skrev han egentligen inget och det som faktiskt skrevs var väl, om vi ska vara ärliga, inte heller särskilt bra.

Som tur var så förstod Janne och lade ned. Hockeyspelare är hockeyspelare och inget annat.

Förväntningarna var därför inte speciellt höga när Dalarnas Tidningar presenterade långtidsskadade Jens Bergenström som ny bloggare på deras hemsida.

Men som han levererade. För visst satte Jens lite guldkant på tillvaron från sin position bakom kulisserna?

Från sidekicken Kenny Källström, som blev Blackburn med hela Sverige (nåja), korrumperade bordtennisturneringar, billiga ordvitsar, överdrivet detaljerade reseskildringar och fylliga anekdoter till mer allvarliga funderingar om behovet av att bli sedd i skadans skugga, om att kämpa när allt känns som skit och om fansens betydelse.

Samtidigt fick vi lära känna spelarna bättre än någonsin – bara en sån sak som att Thomas Rhodin visade sig hålla på det brasilianska fotbollslaget Gremio säger mer om Totto som person än hans diagonalpassningar över två zoner.

Inte nog med att Bergakungen visade en gammal skojare som Henrik Rydström att en ny sheriff hade äntrat stan, han lyckades också med konststycket att vinna sympatier hos motståndarsupportrar. En god vän till mig från Mora messade över reciteringar till mig titt som tätt.

När beskedet om bloggens nedläggning kom fram i ljuset i slutet av december svepte en smärre storm över kommentarsfälten.

Signaturen Sara i Stockholm:
”Jag har aldrig riktigt fattat det där med att följa bloggar – förrän jag upptäckte Jensas blogg. Nu har den blivit en del av morgonrutinen att kolla det senaste inlägget så fort man kommit till jobbet. Så otroligt roligt och bra! Stort tack Jens och lycka till framöver!”


Johan
:
”All heder till Jens blogg. Trots att jag inte anser mig vara leksing, så har jag haft stor behållning av bloggen. Högsta klass!”


Jimpan:
”Detta var ju riktigt tråkiga nyheter. Jag har följt bloggen sen start och funnit den väldigt roande. Idéer har inte saknats. Det har känts som om man lärde känna laget bättre. Men tack ändå från mig sittandes vid alpernas fot i Österike.”



Ibland kommer jag på mig själv funderandes kring ifall man hade överlevt den grådaskiga serielunken utan Bergenströms betraktelser.

Till sist konstaterar jag att den där bloggen faktiskt var höstens mittpunkt – jag minns knappt en matchsekvens från första halvan av Allsvenskan – däremot kommer jag aldrig glömma att en stad i Dalarna numera heter Möjligheternas.



Jesper Eriksson


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0