#34 – Petter Ullman presenterar sig för Andreas Salomonsson

Åh, som vi älskar en lyckad debut.

Speciellt vackert är det när man tänker på ungdomarna.

Mario Lemieux
, till exempel. Han gjorde mål på sitt första skott i NHL efter att ha snott pucken från Ray Bourque.

Men en sådan framgångssaga bleknar lätt i jämförelse med Dalarnas mest spektakulära debut.

Mina damer och herrar, dags för en favorit i repris. Här är berättelsen om Petter Ullmans första fight.

***

Regel nummer ett vad gäller hockeyslagsmål: Välj din fiende.

Petter Ullman, vid det givna tillfället hela 19 år gammal, valde Modos landslagsforward Andreas Salomonsson, även känd som Foppas bästis.


Hur startade beefen, Petter?

Vi bråkade hela säsongen i stort sett. Det började på Mästarcupen, det var typ den första matchen jag gjorde i a-laget. Jag var på honom som fan och fick till en open-ice så att han ramlade. Efter det hatade han mig.

Kurret fortsatte när säsongen drog igång och de båda möttes i Kempehallen:

– Jag slashade honom två gånger i vaden och sen gav jag honom en tackling så han åkte in i sargen efter avblåsning. Sen jagade han mig på en dump efteråt, pucken var borta för längesen, men han hoppade på mig och vi började slåss. På väg ut till omklädningsrummet tog han tag i mig och sade: ”Du ska passa dig jävligt noga, rör du mig en gång till så ska jag krossa näsbenet på dig din jävel”.


Och du svarade med?

Jag flinade åt honom och måttade med pekfingret och tummen och sa: ”Så här rädd blir jag”. Man var så jäkla kaxig…(skratt)


Du måste ha varit livrädd?

(skratt)… ja. Jag gick in och darrade.

– Vi hade en 2+2 mot varandra i varenda match. Hemma i Leksand fick jag 10 minuter. Vi bråkade och sen kastade jag hans klubba mot deras bås och då fick jag 10 minuter till.


Att den då 33-årige Salomonsson, med 71 NHL-matcher i bagaget, faktiskt hade fått totalt frispel på en liten 19-åring, fick Ullman veta i efterhand:

– Han hade frågat Oscar Steen vem ”den där jävla idioten” var. Han var nog lite frustrerad.


Du måste ändå vara lite nöjd. Salomonsson var ju en kille man såg i NHL när man var liten.

–  Det är ju sjukt. Jag tänkte inte på att jag borde ha respekt för honom. Jag kan ju tycka i efterhand att jag borde ha haft det.

***

Som vi tidigare har påpekat, bloggen uppmuntrar inte till våld, och vi gillar inte att glorifiera det. Petter Ullman är heller ingen kille som gillar att skrävla om de gånger nävarna har åkt fram.

Men precis som i fallet Roman Vopat så ligger det något beundransvärt och fascinerande i Ullmans uppoffringar – det totala vansinnet i att som rookie ge sig på en av landets mest namnkunniga rävar och ändå segra.

Hur lovande ynglingar som Robert Nilsson och Mattias Ritola än må ha varit så är det ingen egenskap de kan tillskriva sig. För det är inget man kan lära ut – det måste anses vara en äkta talang.

***

Under Andreas Salomonssons Ullman-säsong slog han personligt rekord i utvisningsminuter med 105 stycken.

Året därpå noterade han endast 24.



Jesper Eriksson


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0