#30 – Spol-Jansson avgår

Har ni sett SVT:s humorprogram ”Ingen bor i skogen”?

Om inte, så kan jag berätta att en av de åtta huvudkaraktärerna är en perfekt återgiven schablonbild av en vaktmästare – dålig hygien, bitter och missunnsam.

Och jag tänker alltid på Hans ”Spol” Jansson.

Jämförelsen är givetvis fruktansvärt orättvis, Spol-Janssons liv var absolut ingen komisk tragedi, men emellanåt framstod han faktiskt som en seriefigur. Kepsen, den höga rösten och det något ambivalenta förhållandet till sin arbetsgivare.

***

Leksingar vill gärna tro att Jansson är västvärldens mest berömde ismaskinist. Om det stämmer vet jag inte, men faktum är att han är den enda icke-hockeyspelaren med anknytning till kommunen som har legat på en innelista i Expressen. Länge dessutom.

Men innan de större delarna av Sverige upptäckte honom så levde vi bredvid.

Alla som någon gång spelat åtminstone en sekund i en LIF-tröja på någon nivå har hört Jansson orera, fäkta och skjuta citat från höften. Här är mina tre favoriter, som jag har haft förmånen att både få se och höra live:

3.
Spol-Jansson har ett tusental oneliners på kontot. Den finaste av dem alla, enligt mitt sätt att se på det, är ”den dagen den sargen”. Uttrycket blev sedan något så barnsligt som ett begrepp i min umgängeskrets.

2.
Under ett år som B-pojk hade vårat lag en ung hjälptränare. Vi befinner oss i slutet av 90-talet, när en ring i överkanten av örat fortfarande var socialt gångbart, och vår unga tränare hade skaffat sig just en sådan. Spol-Jansson, känd som en nyfiken man, fick syn på den blanka ringen, frågade (eller ja, vrålade, vilket var hans röstnivå by default) vad det var ”för jävla plotter” och slet ur smycket från örat.

1.
A-laget, som kvällen innan har kommit hem från en förlustmatch, har förmiddagsträning. Isen var helt ledig efter de stora killarnas träning så jag och några polare passade på att lattja lite. Medan vi byter om, och a-laget kliver av isen, stöter de på Jansson i korridoren, som med århundradets största leende och en väldigt hånfull röst utbrister i: ”Titta på dom! Här kommer dom! Stjärngossarna! Fan vad bra ni är!”

***

När den nya arenan stod klar år 2005 fanns inte Jansson med i uppställningen längre. Jag gjorde lumpen och missade vad som egentligen hade hänt. Vissa sade att han hade slutat självmant och var på väg till Mora, andra sade att han hade blivit utsparkad och att kollegorna till sist inte orkade med honom.

Egentligen spelar det ingen roll vilket av alternativen som är sant – Jansson var fortfarande densamme. Under den trasiga elitseriesäsongen fick Expressen tag i honom, som den enda invånare ute på Noret, och så här lät det:

– De har ersatt tio spelare med tio nya. Det går inte bara att köpa en utländsk spelare som man köper köttfärs på extrapris för 29:90 på Hemköp.

– Alla har väl gått i ide och spelarna sitter i krismöten.

***

Kanske steg berömmelsen honom åt huvudet. Han tjatade faktiskt länge om att han hade fått en kyss av Marie Lehmann. Men jag vettefan.

På ett sätt så symboliserar han det ständiga gnället från vissa delar av publiken, samtidigt som han också symboliserar…, ja, sig själv.

***

Vad gör Jansson i dag? Enligt rykten träffade han en dam och är nu bosatt i Järvsö.

Vi får hoppas att Hans Jansson, denna oroliga själ, äntligen har funnit ro.



Jesper Eriksson


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0