#22 - Tommy Sandlin ger upphov till uttrycket "epic fail"

Tommy Sandlin.

 

Sju SM-guld. Ett VM-guld.

 

Denna gigant bland giganter.

 

Skulle Brynäslegendaren verkligen träna Leksand?

 

Jovisst, i mars år 2000 presenterades han som mannen att föra tillbaka LIF till glansen efter ett mellanår.

 

– Jag vet vad jag ger mig in på och vad som krävs, sade han till Dalarnas Tidningar.

 

Som assistent fick han Björn Åkerblom, vars huvudansvar blev att coacha laget.

 

– Min styrka är planering och att ha hand om träningar. Jag ser mig själv som hockeyutbildare. Därför är det en bra lösning med Björn som ansvarig för coachbiten.

 

***

 

Nog pysslade "hockeyprofessorn" med planering alltid. Varje spelare fick några pärmar med olika isträningar i och på tavlan i omklädningsrummet stod vilket pass som skulle köras. Ingen genomgång.

 

Jag var på den här tiden en pojkspelare som sprang runt i hallen vid varje ledig lucka i schemat. En märklig detalj som jag reagerade på (kanske som ett resultat av Kjell Mases terrorpass) var att Sandlin aldrig var med på isen. Han stod alltid i båset med en mikrofon.

 

***

 

Säsongen började bra. Seger mot HV71 i hemmapremiären och Robert Burakovsky, som innan starten varit ett frågetecken, levererade. En ny trepoängare plockades hem från Kempehallen tre dagar senare.

 

Sedan var det roliga slut och verkligheten hann ikapp.

 

Fyra raka förluster. Niklas Persson placerad i frysboxen. Greg Parks åkte hem. 11 mål i arslet mot Färjestad.

 

***

 

Efter novemberuppehållet publicerade medlemstidningen Leksingen en intervju med demontränaren. Där framkom det att Sandlin inte tyckte att den tunga sommarträningen gett några resultat, "snarare tvärtom". Han ansåg att också att de hade spelat med för många juniorer.

 

Svaren må ha varit sanna, men kändes ändå som märkliga punkter att ta upp offentligt. Bilden av ett Leksand med en negativ känsla i laget började framträda.

 

Värre skulle det bli.

 

I början av januari låg LIF under kvalseriestrecket för första gången under säsongen. Det blev ännu en tvåsiffrig förlust, den här gången mot HV71.

 

"En gång är ingen gång, men nu har det blivit två sådana här stjärnsmällar. Det är en gång för mycket och frågan är hur egentligen Leksands IF mår som förening. Något måste vara galet. Så här ska inte en elitserieförening uppträda och skämma ut sig" skrev DT:s Christer Sandberg i sitt referat efter matchen.

 

Tommy Sandlin fick kritik för sitt passiva beteende i båset.

 

– Det är väl en stämpel jag har fått på mig, att jag bara skulle stå där i båset, säger han till samma tidning.

 

– Men det är fel, jag skulle inte haft tio guld i dag om jag genom åren bara stått stilla där i båset.

 

I ett sista desperat försök övertalade han sportchefen Anders "Masken" Carlsson att göra comeback. Det gav ingen effekt.

 

***

 

26 april 2001 kommer det väntade beskedet. Tommy Sandlin får sparken.

 

– Vi måste göra allt, precis allt, som går att göra för att rädda kvar Leksand i elitserien, sade VD:n Jonas Bergqvist till DT.

 

– Vi har hela tiden trott på en vändning. Vi trodde till exempel att "Maskens" inhopp i laget skulle hjälpa till att lösa knutar men inget har fungerat som vi hoppades.

 

***

 

Tommy Sandlin framstod till en början som otröstlig.

 

– Nu är det över för alltid. Jag är 56 år och har gjort mitt som ishockeytränare. Dessutom vill jag aldrig uppleva det här igen, sade han till Aftonbladet.

 

Han var dock inte helt oförstående till beslutet:

 

– Som tränare har jag inte lyckats skapa harmoni i laget. Jag ser det här som ett personligt misslyckande.

 

Till Ulf Jansson kom svaret "verkligen inte!" på frågan om han rekommenderade yngre tränare att fortsätta sina karriärer.

 

***

 

Ulf Jansson var det, ja. Hockeyoraklet rasade över beslutet. Medförfattaren till Sandlins bok "Ett spel för livet" ansåg att styrelsen, Jonas Bergqvist och "Masken" hade tappat all trovärdighet. Över ett uppslag i Falu-Kuriren skällde och spottade han.

 

Jens Nielsen förstod inte kritiken. I samma tidning beskrev han sin åsikt:

 

– Tommys träningar var alldeles för dåliga. Han gjorde upp planeringen för hur vi skulle träna under säsongen redan i juni. Inte på en enda punkt har han ändrat sig sedan, trots vår tabellposition, trots hur vi spelat...

 

***

 

Tommy Sandlin prövade på ett gäng olika sysslor efter Leksand. Assisterande tränare åt bandylaget Sandviken, rädda AIK kvar i Elitserien und so weiter. Den 26 december 2006 avled Tommy Sandlin, 62 år gammal.

 

***

 

Ingen kan ta Tommy Sandlins framgångar ifrån honom.

 

Tyvärr fungerade det inte i Leksand.

 

Jesper Eriksson

Trackback
RSS 2.0