#17 – Drömliraren

Den 4 februari 2004 ser Facebook dagens ljus. Grundaren Mark Zuckerberg skapade sajten ensam i sitt lilla studentrum. Till en början var sidan enbart till för de Harvardstudenter han pluggade tillsammans med – numera använder 500 miljoner människor communityt dagligen. Zuckerberg är världens yngsta miljardär och har enligt Wikipedia genomfört det dyraste bilköpet någonsin.

***

Vad har det här med Leksand att göra?

Jo, under våren 2004 drog Superstars igång ett litet projekt som överträffade alla tänkbara förväntningar. Ilskan över att LIF än en gång trillat ur högsta serien förvandlades till initiativlusta.

De startade en pengainsamling. Målet – att hjälpa föreningen att värva en spelare av rang.

I juni, en och en halv månad efter idén att presenterats, döptes projektet om till Drömliraren. 30.000 kronor låg redan i kassan och nu fanns även kravspecifikation på spelaren:

Siktet är inställt på en spelare som vi vet har ett stort Leksandshjärta. Men med respekt för det begränsade antalet riktiga Leksingar ute i proffsvärlden, och deras situation är vi väl medvetna om att vi kan vara tvungna att hitta andra alternativ. Dock skall inga avkall på kvalité göras i detta sammanhang, målet är en spelare av toppklass med den rätta inställningen till sitt jobb. Den rätta klubbkänslan får vi supportrar se till att han får

***

Jag var en av dem som skrockade. I detta samhälle, där man måste skrika för att höras och klä av sig naken för att synas, skulle aldrig något så ouppseendeväckande som en pengainsamling lyckas. Inte en chans i helvetet.

Fel, fel, fel.

***

Den 2 augusti presenterades Johan Hedberg som Drömliraren. Det gick vägen. Med hjälp av fansens bidrag, över 300.000 kronor, lyckades Leksand ro hem dundervärvningen.

Hedberg var också den perfekta drömliraren, av många anledningar. Dels var han bra. Dels hade han stor känsla för klubben och gjorde därför inga anspråk på en hög lön. Dels var han skadad och spel innan Superallsvenskan ansågs vara en omöjlighet, vilket också innebar att han inte kunde göra anspråk på en hög lön.

***

Debuten skedde mot Oskarshamn efter nyår. Här är nog många beredda att gå mot mig, men jag vill minnas Hedberg som inte särskilt förtroendeingivande under säsongen. Spelet runt buren var darrigt och några märkliga puckar släpptes in.

– Det var ett jäkligt stort steg från NHL till allsvenskan. På många sätt är det svårare, man känner inte alls till lagen och spelarna. Och bra spelare vet ändå hur man hänger dit pucken, sade han efter säsongens slut till Dalarnas Tidningar.

När det väl brann till mot slutet av kvalserien stod han dock på huvudet för att rädda sitt lag. I omgång åtta mot Oskarshamn höll han sin första nolla. Efter att elitserieavancemanget säkrades i hemmamötet mot Nyköping talade han inför hela laget:

– Jag vet att jag varit jobbig de senaste veckorna, jag vet att jag har kastat in ett par puckar. Jag har varit med om mycket i min karriär, men det här är det absolut största för mig. I sista perioden hade jag tårar i ögonen. Jag vill tacka er, alla mina vänner.

***

Något som började lite trevande, och lät totalt dödfött, blev i slutändan det som tog LIF upp till Elitserien igen. Det är sånt som får mig att aldrig döma ut dumma idéer från kompisar – Drömliraren anno 2004 är beviset.

Jag antar att summan av kardemumman är att vill man få någonting gjort så får man göra det själv.



Jesper Eriksson


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0